Hva kan vi forvente at BKKs nettleie vil bli redusert med gjennom bruken av de nye strømmålerne?Av Georg Indrevik

Elhub AS er et heleid datterselskap av Statnett SF, og skal drives på oppdrag fra Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE). Firmaet får daglig inn måleverdiene av strømforbruket fra ca 3 millioner strømmålere.
Vårt strømforbruk pr time og vårt gjennomsnittlige forbruk pr måned registreres i disse målerne. Lanseringen av at Elhub AS nå var i drift skjedde den 20.02.2019 av olje- og energiminister Freiberg.
Tilgangen som nettselskaper og kraftprodusenter har på disse store datamengdene, vil kunne gi en mere effektiv utnyttelse av kraftsystemet og lavere kostnader i strømnettet.
I sin åpningstale trakk statsråden frem nettselskapet Ringerikskraft som allerede hadde spart millionbeløp på å ta i bruk de nye strømmålerne.
Et naturlig spørsmål til BKK, – vårt eget nettselskap er derfor: Hva kan vi forvente at BKKs nettleie vil bli redusert med gjennom bruken av de nye strømmålerne?
Elhub AS sine driftskostnader skal dekkes av avgifter som belastes nettselskapene og kraftprodusentene gjennom et årlig fast beløp og et månedlig beløp pr målepunkt. Dette er kostnader som uten tvil vil belastes oss som strømkunder.
Et naturlig spørsmål til NVE/Statnett/Elhub er hva disse gebyrene i kroner vil utgjøre pr år for en husholdning?
Statsråden peker videre i sin åpningstale på at vi som strømkunder nå kan ta i bruke strømavtaler med timesprising, noe som gjør det mulig å flytte forbruket til de timene hvor kraftprisen er lavest. Pr i dag er det ikke mulig for en husholdningskunde å få ut strømforbruket pr time i tallformat, og Elhub as opplyser at dette kan ta tid å få orden på.
Naturlige spørsmål til NVE/Statnett/Elhub er;
(1) Når blir denne feilen i timeavlesningen rettet? Og
(2) hvordan har en tenkt seg at «gamle» far eller mor skal daglig ha/få oversikt over timekostnaden for strømmen.
One thought on “Gjestekommentar: De nye strømmålerne – en fiasko?”